Jako první od zájemců, nejčastěji rodinných příslušníků, zjišťujeme, jaké mají požadavky na službu osobní asistence (tedy které dny v týdnu, v jakém časovém rozpětí a které činnosti jsou žádány). Zapisujeme si kontaktní údaje a údaje potřebné pro sepsání smlouvy.
Následně, pokud máme volnou kapacitu, si sociální pracovnice domluví sociální šetření v místě poskytování služby, nejčastěji v domácnosti, případně v jiných místech, kde bude služba poskytována. Pokud je kapacita naplněna, zájemce zapíšeme do evidence čekatelů a v případě volné kapacity zájemce kontaktujeme.
Během šetření sociální pracovnice zjišťuje, které činnosti daný klient zvládá samostatně, s pomocí či nezvládá vůbec. Doptává se na zvyklosti, rituály, zájmy a záliby či biografii člověka kvůli lepšímu navázání vztahu. Tyto informace poté sepisuje do individuálního plánu, který předá asistentům (pracovníkům v sociálních službách), kteří budou k danému klientovi chodit.
V průběhu této návštěvy se také podepisuje smlouva o poskytování služby osobní asistence. A také sociální pracovnice poskytuje poradenství, nejčastěji ohledně příspěvků, na které má klient nárok či ohledně kompenzačních pomůcek, které usnadňují péči jak pečujícím, tak asistentům.
Po podpisu smlouvy přichází v domluvený den osobní asistent, který již danému klientovi pomáhá.